sskbloggen

Just another WordPress.com site

Mycket lärdom hämtades in från Malmö

I år var det första gången som avtalet om ett visst utbyte mellan Sunnanå SK och FC Rosengård konkretiserades. Avtalet går ut på att ett par spelare och ledare från SSK får åka ner till Malmö för att delta i träningar, se på träningar och eventuellt någon match samt tala med andra ledare.

I början av oktober – efter säsongen i division 1 Norra damer – åkte så Lisa Sjögren, Sofia Lindmark, tränare Jenny Svanberg och sportchefen Robert Karlsson till Malmö.

Lisa och Sofia är fortfarande entusiastiska över resan och det de fick lära sig.

– Det var en häftig upplevelse, säger Sofia. Det finns både en stor skillnad mellan hur de jobbar och hur vi gör det. Detta samtidigt som det finns stora likheter, förstås. Det senare mer i tänket och träningsupplägget.

– Jag lät mig fascineras av hur de ständigt letar efter nya spelare och hur snabbt de tas upp i klubben, säger Lisa. Jag tycker att jag fick lära mig mycket nytt och det var jättekul att se hur de jobbar i en riktigt stor klubb.

Både Lisa och Sofia fick ett träningspass med Rosengårds F19-tränare. Det var bara de två och tränaren så träningen blev mycket individuell.

Sofia Lindmark och Lisa Sjögren ombytta och i väntan på träningen med Rosengårds F19-tränare. Foto: Robert Karlsson

För Lisa, som ju är målvakt i Sunnanå SK, var träningen inte bara inriktad på målvaktsträning.

– Det som var lite speciellt för mig var övningarna med första touchen som var speciellt anpassat för målvakter. Träningen varade bara några timmar, men jag lärde mig en hel del som jag kan öva mer på här hemma.

– Stort fokus i den träning som vi gjorde, och som jag förstår är genomgående för Rosengårds F19-lag, låg på det tekniska området. Bollbehandling helt enkelt, säger Sofia.

Också Jenny och Robert fick sig en hel del nytt till livs.

– Vi hade kontakter med F19-tränaren, klubbdirektören Therese Sjögran och klubbens ordförande, säger Jenny Svanberg. Det var hur givande som helst.

– Framför allt var det intressant att lyssna på det som de ser som framgångsfaktorer och det finns – med utgångspunkt i vad vi fick höra – saker som vi i Sunnanå SK kan förändra till det bättre. Men samtidigt kan jag säga att vi är på mycket god väg att bygga upp något som kan leda långt.

 

Kommentera

