sskbloggen

Just another WordPress.com site

Unga spelare under kontrakt

Inför höstsäsongen har två unga och mycket lovande spelare fått kontrakt med Sunnanå. Det är Ellen Schampi, som fyllde 15 år i juni, och Emma Burman, som fyller 16 år i november. Båda har varit med i A-truppen och deltagit i träningarna sedan i våras.

Ellen Schampi har Stämningsgården som moderklubb och kom till Sunnanå när hon var tolv år. Ellen är vänsterfotad och publiken på Electrolux Home arena har sett henne under matcherna där hon gjort otaliga rusher längs vänsterkanten och serverat fina inlägg mot de centralt placerade anfallarna.

Ellen Schampi.

– Jag tycker att jag har utvecklats väldigt mycket under tiden som jag har fått träna med och vara med i A-truppen, säger hon. Framför allt tycker jag att mitt försvarsspel har blivit bättre.

Ellen börjar i årskurs 9 nu i höst. Att kombinera fotbollen med skolan tycker hon går bra.

– Jag är helt nöjd med mina betyg i skolan och jag har inte några problem att orka med träningarna. Det är ju träning varje vardag och så matcher på helgerna. Men det är bara kul.

– Det som jag tycker är så roligt med fotboll är lagkänslan och att fotbollen är så intensiv att jag vilar från allt annat. Jag kopplar av helt enkelt när jag håller på med fotboll.

Om det är roligt att också träna och vad som är roligast med träningarna är lite svårare att peka ut för Ellen.

– Det varierar från vecka till vecka. Men när vi får spela är det som allra roligast. Sedan är det ju så härligt att lära känna de andra i laget bättre och bättre för varje vecka som går.

Ellen är yngst i en syskonskara på tre. Storebror Ludvig spelar fotboll i Myckle medan storasyster Lovisa inte håller på någon idrott. Pappa Sven är tränare för Sunnanås F19-trupp.

När Ellen inte får full speltid i A-laget så spelar hon med F19.

– Som i lördags exempelvis. Då startade jag på bänken och spelade med F19 i deras seriematch. Det var första gången i år som jag gjorde det, säger hon.

Emma Burman har varit med i Sunnanå ända sedan hon började spela fotboll när hon var fem-sex år.

Emma Burman.

– När jag var yngre höll jag på med fem sporter – fotboll, basket, innebandy, hockey och dans. Sedan blev det mer och mer fotboll och under åren i klubben har min satsning blivit mer och mer seriös, säger hon.

Också Emma började träna med A-truppen tidigt i våras. Hon fick vara med i några träningsmatcher i början av säsongen och blev permanent i träningsgruppen i våras. Emma har spelat många matcher från start.

– Tidigare har jag spelat på mittfältet, men sedan två år tillbaka är jag mer utpräglad försvarsspelare. Nu har ett par spelare kommit tillbaka från skador och konkurrensen har blivit tuffare. Och det är bra; man får ta i ordentligt på varje träning.

Till hösten börjar Emma gymnasiet.

– Jag har valt ekonomilinjen och så går jag även fotbollsgymnasiet. Jag har hittills inte haft några problem att kombinera skola och idrotten, säger hon och lägger till att hon i grundskolan tyckte att matte var ganska kul.

– Tiden med A-truppen har gjort att jag tycker att jag har utvecklats. Det är ju hög kvalitet och hög fart på träningarna.

För Emma gäller samma sak som för Ellen. När det inte blir spel med A-laget så är det spel i F19-laget som gäller.

– Min målsättning som fotbollsspelare är att bli så bra som möjligt samt att ha roligt och kul. Kamraterna i laget är fina och att träna och spela är bara så kul. Jag ser fram emot varje träning, säger hon.

Kommentera

