sskbloggen

Just another WordPress.com site

Maya och Bupe efter en vecka i Sunnanå

Sunnanås två amerikanskor, Maya Pitts och Bupe Okeowo, har nu varit här ungefär en vecka. De har förstås tränat och varit i matchsituationer under helgens Domarcup. Deras intryck av klubben och laget är än så länge inte så många.

– Det finns en fin atmosfär i laget, säger Maya och Bupe instämmer med att säga att lagkamraterna verkar bra.

– Det finns, som vi upplever det, en fin kommunikation både mellan ledare och spelare och mellan spelarna. Vi lyssnar på vad som sägs och om vi har synpunkter på något så lyssnar de andra.

Både Maya och Bupe har spelat i Sverige tidigare. Bupe är den som har mest erfarenhet av svensk fotboll.

– Säsongen 2015 var jag först i England och spelade och under hösten det året spelade jag i Krokom. Förra året spelade jag i Timrå hela säsongen.

Till Timrå kom också Maya och hon spelade där från juli till oktober.

Bupe har gjort sig känd som vass avslutare. Under säsongen i Timrå gjorde hela laget 44 mål och hälften av dem gjorde Bupe.

– Inklusive cupspel gjorde jag 26 mål förra året, säger hon.

DSC04316.JPG

Maya Pitts och Bupe Okeowo i Sunnanås färger. Foto: Ola Theander

Båda spelarna tycker att spelet i Sverige är mycket mer tekniskt och byggt på lagspel än i USA. Där är spelet både snabbare och hårdare. Och det är för att utveckla tekniken och den nordiska fotbollstaktiken som de än en gång har sökt sig till Sverige.

DSC04308.JPG

Maya Pitts strävar efter att bli så bra som möjligt och se hur långt hon kan komma som fotbollsspelare. Foto: Ola Theander

– Jag gillar att resa men målet är först och främst att se hur långt jag kan komma som fotbollsspelare, säger Maya som har en universitetsexamen i kommunikation i bagaget.

Bupe har också avklarade studier bakom sig och en examen i redovisning.

DSC04313.JPG

Bupe Okeowo har dubbelt medborgarskap – i USA och Nigeria. Hon har en hemlig dröm om att någon gång få spela med det nigerianska landslaget. Foto: Ola Theander

– Jag har spelat i fyra-fem lag de senaste åren och jag hoppas att det har gett och ger mig erfarenheter som gör att jag blir en bättre spelare, säger Bupe.

Liksom snart sagt alla tjejer som spelar i Sunnanå började också Maya och Bupe spela i tidig ålder. Sedan har det bara fortsatt uppåt och blivit allt allvarligare satsning ju äldre de ha blivit. Under studietiden spelade Maya fotboll för Syracuse University och Bupe för Christopher Newport University..

Maya och Bupe är välkomna in i Sunnanås trupp och förhoppningen är att de, liksom alla andra i laget, alltid kommer att göra sitt allra bästa.

 

1 kommentar

  1. Ingvar

    Fantastiska tjejer, även utanför plan. Sunnanå kommer att få mycket nytta av dom.

Kommentera

