sskbloggen

Just another WordPress.com site

Lovisa hemma igen efter några dagar på NUS i Umeå

I dag, söndag, kom Lovisa Koss hem från NUS i Umeå. Där har hon legat sedan i fredags efter smällen som hon fick i matchen mot Kungsbacka på torsdagskvällen.

– Efter vad läkarna säger så har jag ett sår på levern och en spricka på ena njuren. Men nu får jag hålla mig i stillhet några månader, säger Lovisa. Läkarna säger att det kan ta upp till tre månader innan skadorna självläker.

Det var efter en dryg halvtimme i matchen mot Kungsbacka som Lovisa gick ut och boxade bort bollen som slogs från en frispark. Efter att hon gjort det fick hon en rejäl spark eller ett knä på sidan av magen. Lovisa däckades omedelbart och blev liggande på marken allt under spelet fortsatte och en spelare i Kungsbacka gjorde mål. Domaren godkände märkligt nog målet.

Lovisa låg kvar på marken och fick bäras på bår av planen till omklädningsrummet, där ambulanspersonal hämtade henne till lasarettet.

– Jag kollades upp där och det konstaterades att jag i alla fall inte hade brutit några revben. Så mamma kom och hämtade mig.

– Men på morgonen hade jag blod i urinen, så vi åkte tillbaka till lasarettet och då blev jag remitterad direkt till Umeå, berättar Lovisa. Det var där som de efter röntgen konstaterade att jag hade fått ett sår på levern och en spricka på njuren.

– Läkarna säger att sprickan är lodrätt, vilket tydligen är mycket bättre än om sprickan varit vågrätt. Så jag hade tur i oturen ändå, konstaterar Lovisa.

– Jag kom hem i dag eftersom de ville ha mig kvar för observation där nere i Umeå. Nu ska jag röntgas om två-tre veckor igen för att de ska se hur läkningen går. Men det tar längre tid än så innan jag kan börja träna igen.

Lovisa skulle – om hon inte hade blivit skadad – åka iväg på landslagsläger för U20-laget kommande vecka.

– Där skulle jag ha haft chansen att spela in mig i den trupp som ska iväg och spela U20-VM i november. Tre målvakter ska tas ut och det var väl fyra-fem som skulle delta på lägret. Men den chansen är borta nu, säger hon. Och hon säger det i samma ögonblick som hon ändå uttrycker tacksamhet över att det ändå gick relativt bra. Att hon hade tur i oturen.

Kommentera

