sskbloggen

Just another WordPress.com site

Chanel har ärvt sin snabbhet

Sunnanås tredje amerikanska nyförvärv nu i höst heter Chanel Johnson. Nu har hon varit här en dryg vecka. Hon kom i torsdags förra veckan och kom direkt till träning och på lördagen spelade hon sin första match för Sunnanå. Ytterligare en match blev det nu i helgen.

– Jag spelade hela första matchen men fick ta tre olika positioner under matchens gång. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, säger hon och skrattar.

Nu har det gått en vecka och har noterat en del skillnader mellan hur Sunnanå spelar och hur det spelas fotboll i USA.

– I USA går spelet in mot centrum, medan spelet här förs ut mot kanterna på planen. Det är mer taktik och strategi här och det är mer krävande att spela här än hemma i USA där det ofta räcker med att man är snabb.

Chanel Johnson är snabb. Det har hon fått efter sin pappa, Howard, som var duktig men framför allt snabb spelare i den amerikanska fotbollen och som basketspelare. Mamma Danielle har inte sysslat med sport, men har hela tiden varit intresserad åskådare.

Chanel är 22 år och blir 23 senare i år.

– När jag spelade som amatör i Boston Breakers ansågs jag vara ung, men här har jag förstått att jag tillhör de äldre. Det känns lite konstigt, säger hon med ett leende. Två gånger har Chanel blivit uttagen i och spelat med klubbens proffslag.

När Chanel var yngre ägnade hon sig åt många sporter.

– Min äldre bror, som också heter Howard, höll på med en massa idrotter och jag ville göra som han gjorde. Men till slut fastnade jag för fotbollen eftersom jag tyckte att jag var bäst på det. Då var det också roligast.

Efter gymnasiet har Chanel läst fyra år på University of Hartford, som är delstaten Connecticuts huvudstad och tog sin examen i psykologi.

DSC02684.JPG

Chanel Johnson satsar på att bli antingen psykolog eller lärare – när fotbollskarriären är över. Foto: Ola Theander

– Efter fotbollen kommer jag nog att studera vidare för att antingen bli psykolog eller lärare, säger Chanel.

Det är inte första gången som Chanel är i Europa. När hon var 14 år var hon med i en klubb som deltog i en fotbollsturnering på Irland.

– Men nu är det första gången på riktigt, som jag är här och får uppleva en del av Europa. Skellefteå är ju en liten stad, men större än min hemstad New London, som bara har lite drygt 27000 invånare.

– Det är fantastiskt att man kan cykla runt i stan och att det är så många som cyklar. I USA är det bara bil som räknas, säger hon.

Förutom storebror Howard har Chanel tre syskon till – syster Bryanna samt bröderna Dominick och Jerimiah. De väntar nog alla spänt på att få höra om allt som Chanel får uppleva här i Skellefteå.

Kommentera

