sskbloggen

Just another WordPress.com site

Nyaste nyförvärvet kommer direkt från proffsklubb

Nu har hon varit i Skellefteå ungefär två dygn. Sam Lofton kom från Portland i Oregon, USA, i tisdags kväll och i går var det dags för första träningen på Electrolux Home Arena. Sam tog det lugnt. Hon har ungefär en vecka kvar innan hon beräknas vara helt rehabiliterad efter en vristskada. Sam Lofton är Sunnanås andra förstärkning inför höstsäsongen. Hon kommer från spel med Portland Thorns, en av de tio proffsklubbarna för damfotboll i USA.

– Jag drog på mig skadan i början av juli, fick en undersökning och tejpade vristen. Sedan spelade jag tre matcher innan jag fick en annan undersökning. Då sade de att jag inte ens borde ha gått på foten.

– Men nu är jag väldigt snart helt återställd, säger hon.

På träningen i går ägnade sig Sam åt att springa och att dribbla mellan koner, medan de nya lagkamraterna i Sunnanå körde spelövningar under Martti Tikkanens ledning och styrketräning med Jonas Munckhammar.

DSC02552.JPG

Sam Lofton har kommit till Sunnanå från spel i proffsklubben Portland Throns i Oregon. Foto: Ola Theander

Sam Lofton är 24 år och har spelat fotboll i 20 år.

– Jag började faktiskt när jag var fyra år, berättar Sam. Min bror Jeff och min syster Jen är lite äldre än jag och de började också i den åldern. Och när de höll på med fotboll så ville jag ju också göra det. Vi höll till på gården hemma.

Det var främst mamma Liza som var intresserad av fotboll och varifrån hon fått det intresset vet inte Sam. Men varken mamma Liza eller pappa Jeff har aktivt hållit på med idrott.

– Mamma tränade mig till dess jag var 15 år. Sedan blev det fotboll i gymnasiet och på universitetet.

Sam tog sin examen i hälsa efter fyra års studier på James Madison University.

– Man kan säga att det är en slags förberedelse för att studera till läkare, säger hon.

DSC02557.JPG

Här talar Sam med Sunnanås assisterande tränare Jenny Svanberg. Foto: Ola Theander

Sams hemstad heter Lock Haven och ligger i delstaten Pennsylvania.

– Det är en liten stad efter amerikanska mått. Men betydligt större än Skellefteå

Än så länge har hon inte hunnit med att se särskilt mycket.

– Jag sov halva tiden (tolv timmar) under det första dygnet jag var här. Men jag tog en promenad ner mot city och det ser trevligt ut. Alla talar ju engelska här och det kommer inte att bli några problem att trivas.

Under tiden som vi står och pratar – vi talades vid i onsdags inför träningen – så kommer flera spelare in på väg till omklädningsrummet. Alla hälsar förstås Sam välkommen men det tar nog ytterligare några träningar innan Sam har lärt sig alla namn.

– Det ska bli intressant att få lära sig hur man spelar fotboll här. I USA gäller det att vara snabb och stark. Är man inte det, så är man ute. Men jag har en uppfattning om att det är mer taktisk fotboll här. Och jag tror att det passar mig bättre än att bara vara snabb och stark.

Kommentera

