sskbloggen

Just another WordPress.com site

Positivt nyförvärv till Sunnanå: Caroline är helt fokuserad på att göra sitt allra bästa

Caroline Van Slambrouck – så heter Sunnanås nya amerikanska. Hon kom i fredags eftermiddag och i dag, måndag, körde hon ett hårt fyspass på Friskvårdskompaniet. Caroline är försvarsspelare och kommer närmast från Houston Dash, ett lag i NWSL (National Women Soccer League), där hon var reserv.

För ett år sedan spelade hon under höstsäsongen i Kungsbacka.

– Jag gillar verkligen Sverige och att vara här. Jag får ett bra tillfälle att utvecklas både som fotbollsspelare och som människa. Mottagandet som jag har fått här i Skellefteå har varit och är fantastiskt. Alla är så vänliga och omtänksamma.

Caroline började spela fotboll först i 14-årsåldern.

– Jag har alltid haft mycket energi och sprang omkring mycket, så min mamma styrde in mig på idrotten. Jag var en duktig löpare och tyckte mycket om det och så hoppade jag höjd och spelade fotboll.

– När jag började gymnasiet så måste man välja idrott och då valde jag fotboll. Men i början var jag nog bättre löpare än fotbollsspelare, säger hon och skrattar.

Caroline berättar att fotbollen i USA skiljer sig från den som hon har sett och fått erfarenhet av här i landet.

– I USA spelas på ett annat sätt där vi löper mer mot bollen. Här ska bollen mer göra jobbet och det innebär att man får använda hjärnan mer. Spelförståelsen övas upp på ett bättre sätt här än i USA.

DSC02546.JPG

Caroline Van Slambrouck. Foto: Ola Theander

Till och med gymnasiet finns det fotbollsklubbar som ungdomar kan träna i och spela med. Men därefter gäller det att försöka komma med i universitets- eller collagelagen.

– Jag läste engelsk litteratur och historia på University of Kansas och har en Bachelor i engelsk litteratur. Men fotbollen tog mycket tid och jag var kapten i universitetslaget där vi sista året jag var där, var det 15:e bästa laget i landet.

Carolines framtidsplaner handlar i dagsläget bara om fotboll.

– Jag vill bli så bra som det är möjligt för mig att bli och jag vill spela så länge jag kan. Men när fotbollskarriären är över – ja, då vet jag inte. Kanske blir jag lärare, kanske blir jag coach.

Carolines mamma Cindy, som fick henne intresserad av idrott, var duktig att springa och simma, men hennes astma satte stopp för en vidare idrottskarriär.

– Min syster Jeanne är äldre än jag och hon var en väldigt duktig crosscountry-löpare. Hon var faktiskt den sjunde bästa i landet. Och pappa Doug upptäckte väl alltför sent att han också hade talang för idrott.

– Mina föräldrar håller redan på att planera en resa hit för att se mig spela här och se staden som jag bor i. Det ska bli så roligt när de kommer.

Caroline är förstås medveten om att klubben ligger lite dåligt till i serien och att det har varit en smula turbulent under säsongen hittills och i sommar.

– Det jag har sett av lagkamraterna är att de har en mycket bra attityd och stor tilltro till att komma ur problemen. Det är bra. Jag gillar den positiva och offensiva attityden.

Efter vårt samtal på Friskvårdskompaniet ska Caroline – innan hon cyklar hem – först passera biblioteket. Ett lånekort är redan fixat och hon gillar att läsa.

– Nu när jag är ensam och innan jag kommit in i laget ordentligt – jag kom ju bara för tre dagar sedan – har jag gott om tid att läsa, säger hon och skrattar.

Kommentera

