sskbloggen

Just another WordPress.com site

Stort steg för Ashley Nicol – från Florida till Skellefteå

Ashley Nicol kom i torsdags förra veckan. På söndagen fick hon hoppa in de sista 20 minuterna i premiärmatchen mot Sirius på Electrolux Home Arena. Och nu är jetlagen avklarad. Det som nu återstår att vänja sig vid det kalla vädret.

– Jag kommer ju från Florida och där är det 23-25 grader varmt nu, säger hon efter att ha kollat temperaturen hemma på sin mobiltelefon.

Ashley är 23 år och det är första gången som hon är i Europa och i Sverige.

– Jag visste ju att det skulle bli kallt, men det är helt ok om man klär på sig ordentligt.

Ashley började spela fotboll när hon var sex år gammal. Mamma Stephanie och pappa Fred hade lite olika åsikter om vad dottern skulle ägna sig åt och det blev fotbollen som vann den kampen.

– Pappa är min största supporter och han är en klippa, säger hon.

Ända sedan hon började spela fotboll har Ashley spelat på mittfältet och trivts bra med det.

DSC01055.JPG

Ashley Nicol. Foto: Ola Theander

– Det gjorde jag också när jag kom till högskolan och började spela fotboll för mitt college – University of Central Florida, UCF, i Orlando. Men där var spelet snabbare och efter första matchen pratade jag med min tränare och fick gå ner till mittbackspositionen.

– Jag gillar att ha alla spelare framför mig…

Av naturliga skäl har Ashley ännu inte sett så mycket av fotbollen här och hon kan inte jämföra standarden här mot den som råder inom collegefotbollen.

– Träningen verkar vara ungefär densamma. Men jag noterade från matchen i söndags att det är hårdare tag och tuffare spel här än hemma i USA.

Den utbildning som Ashley har bakom sig i USA heter där Preclinical health science.

– Med den examen som jag har fått kan jag söka vidare och bli allt från läkare till fysioterapeut. Men jag siktar nog på att söka till någon graduate school för att bli sköterska. Den utbildningen tar bara ett år och fyra månader och det blir inte så dyrt att läsa till det.

Ashley har fått ett ställe att bo på här i Skellefteå. Och att bo ensam är inte något nytt för henne.

– Jag kommer från en liten stad, Jacksonville, och när jag flyttade till Orlando och UCF var jag ju borta från min familj. Men i USA fungerar det ju så att collegelaget och den stab som är runt det blir som en ny familj.

– Jag tror att det blir likadant här. Jag fick ett väldigt fint mottagande av lagkamraterna och av klubben.

Kommentera

