sskbloggen

Just another WordPress.com site

Taylor Leach uppskattar laget och Skellefteå

Taylor Leach har ännu inte varit en vecka i Sverige. Och i Skellefteå. Hon kom i torsdags och direkt från flyget tog klubbens sportansvarige Robert Karlsson henne till träningen på Electrolux Home Arena.

– Jag fick ett fantastiskt bra mottagande av spelarna i laget. Jag kände mig så välkommen från första stunden, säger Taylor.

Taylor har spelat fotboll i 20 år. Hon är 24 år nu.

– Jag började spela när jag var fyra år. Varför jag började vet jag inte. Jag var bara intresserad och då från början spelade jag i mixade lag. Det var först när jag blev nio år som vi började spela i renodlade flicklag.

Taylor kommer från en småstad i Ohio.

– Skellefteå verkar vara en trevlig småstad och i och med att jag själv kommer från liknande stad, så känns det hemtamt. Från Ohio är jag van vid att det kan vara kallt, men vid den här tiden är det betydligt varmare där än här.

Taylor Leach spelade collegefotboll i USA.

– Jag pluggade vid South Carolina University och spelade fotboll för deras lag i fyra år. Förra året spelade jag med Western New York Flash, som är en professionell klubb i NWSL (National Women Soccer League). Men jag var bara reserv i det laget.

– Jag vet inte än om standarden på fotbollen i Elitettan är bättre än den var på collegenivån eftersom jag inte har gjort eller sett någon match än. Men att döma av vad jag har sett på träningen, så ska den definitivt vara bättre, säger hon.

På universitetet läste Taylor ämnet Exercise science. Hon har en termin kvar till sin Masterexamen och när studierna väl är avklarade kan hon ta jobb inom flera branscher – som sjukgymnast, personlig tränare eller coach för ett lag.

– Jackie Bachteler har den utbildningen, berättade hon för mig, säger Taylor.

DSC00871.JPG

Taylor Leach. Foto: Ola Theander

I USA spelade Taylor på mittfältet, men allt talar för att hennes plats i Sunnanå kommer att vara som mittback.

Taylors karriär har dessvärre inte varit helt fri från skador.

– Jag har haft två knäskador – 2007 och 2010. Första gången var jag borta i ett halvår och den andra gången ungefär ett år från spelet.

Under sin ungdomstid höll Taylor på med flera sporter – tennis, softboll, basket och fotboll. Det blev mer och mer av det senare och till slut bara fotboll.

– Jag vet som sagt inte varifrån intresset för fotboll har kommit. Mina föräldrar har aldrig hållit på med det, även om de varit aktiva i andra bollsporter.

Taylor ser fram mot premiären på söndag och även om hennes tid, just nu, är begränsad till tre månader – både hon och klubben måste ju trivas med varandra innan det kan bli tal om någon förlängning – så hoppas och tror Taylor att hennes föräldrar kan komma över och se henne spela någon match.

– För mig är den här chansen fantastisk. Jag har aldrig tidigare varit i Europa och förstås inte heller i Sverige. Men det är bra personer i laget och de hjälper mig och vi gör många saker tillsammans. Jag trivs verkligen – trots att jag inte har varit här ens en vecka.

Kommentera

