sskbloggen

Just another WordPress.com site

Skolan höll ”Kricka” kvar i Sunnanå SK

Trots sina unga år har Christine Tjärnlund – eller ”Kricka” som hon kallas – låtit tala om sig. Hennes snabbhet och målfarlighet har gjort att andra klubbar fått upp ögonen för henne.

– Jo, jag hade anbud från en annan klubb, Umeå IK, inför den här säsongen. Men jag vill gå klart skolan först här i Skellefteå. Sedan får vi se hur det blir.

Christine går nu sista året i gymnasiet på barn- och fritidslinjen med inriktning mot personlig tränare.

– Just nu är jag ute på praktik hos ”Aktiv kvinna” och där kör vi mycket cirkelträning, säger hon.

Christine är en glad och positiv tjej som oftast har ett leende på sina läppar. Hon har gjort en landskamp med F19-landslaget när den första omgången av EM-kvalspelet klarades av. Då vann De svenska flickorna alla sina tre matcher.

I det andra EM-kvalet som spelats alldeles nyss vann Sverige mot Belgien, men förlorade mot Österrike och i den avgörande matchen i dag, söndag, mot England blev det oavgjort. Sverige missade därmed EM-platsen som gick till Österrike.

– Jag var skadad under förra lägret och kom inte med i truppen till den andra kvalomgången, säger Christine.

DSC00861.JPG

Christine ”Kricka” Tjärnlund. Foto: Ola Theander

Christine har sina rötter i Storuman och började spela där som liten flicka. Hon var kvar till dess att Storuman lade ner flickfotbollen.  Då blev det i stället så att jag började spela för Hörnsjö utanför Umeå.

– Pappa Rolf skjutsade mig fram och tillbaka två gånger i veckan för träningarna, säger ”Kricka”. Och jag var där under en säsong när Hörnsjö gick upp från division 3 till division 2.

Efter Hörnsjö var det dags för gymnasiet och då kom Christine till Sunnanå. Hon tränade fotboll i skolan och tränade och spelade med F19-laget till dess att hon kom in i A-truppen efter sommaruppehållet 2014.

– På fotbollsträningarna i skolan har jag haft möjlighet att få individuell träning av Martti Tikkanen och det som jag vill bli bättre på är att ta emot bollen och göra något bra när jag är felvänd. Jag vill också bli bättre på huvudspelet, säger Christine.

Pappa Rolf och mamma Helen kommer och tittar på Sunnanås matcher och på sin dotter när tillfälle ges.

– Intresset för fotboll kommer nog från dem. Pappa spelade med Malå och mamma med Sorsele.

Banden till familjen finns där förstås, men Christine har bott ensam – ja, nu bor hon tillsammans med pojkvännen Markus (som spelar för Skellefteå FF) – under tiden i Skellefteå.

– Det är utvecklande att ta eget ansvar och man lär sig mycket av att bo ensam. Man mognar, konstaterar Christine.

Kommentera

