sskbloggen

Just another WordPress.com site

Linnea Åberg hämmas av hjärnskakningens sviter

Under sista träningen förra året fick Linnea Åberg ett hårt skott i huvudet. 

– Det gjorde inte ont då men på kvällen mådde jag hur illa som helst och under julhelgen  låg jag nästan bara i sängen och mådde jättedåligt.

Linnea fick en kraftig hjärnskakning av det skottet och fortfarande – så här innan seriestarten – känner Linnea av sviterna och har inte kunnat träna alls under försäsongen. Nu försöker hon vara med ibland, men börjar ofta må dåligt då hon tränar.

– Det är frustrerande, säger hon. Det är andra hjärnskakningen jag fått. För fyra år sedan fick jag en hård boll i bakhuvudet när jag tränade med Umeå IK:s A-lag.

Linnea Åberg kommer från Umeå. Moderklubben är Mariehems SK och 2012 gick hon över till Umeå IK och dess F17-lag. Sedan blev det Umeå IK till dess att hon förra hösten kom till Sunnanå.

– Jag hade tappat motivationen lite och gjort ett uppehåll. Men jag ville testa på nytt för att se om jag kunde hitta glädjen i fotbollen igen. Och det har jag gjort här. Det är mycket roligare nu.

Fotbollen har verkligen inte varit allt för Linnea. I yngre år var hon duktig i slalom och hon sökte in till både slalomgymnasium och fotbollsgymnasium och kom in på båda. Hon valde fotbollen och det är inte något som hon ångrar.

En del av fotbollsintresset kommer säkerligen från mamma Åsa, som spelat en säsong i det som då var högsta serien. Pappa Fredrik är mycket intresserad av fotbollen och särskilt när Linnea spelar.

– Han har hög röst och ”hjälper” gärna domaren att döma, säger hon och skrattar.

DSC00827.JPG

Linnéa Åberg. Foto: Ola Theander

Flytten till Skellefteå innebär att Linnea också bor själv för första gången. Ja, helt själv är hon inte. Hon bor med pojkvännen Fredrik.

– Det är roligt och utvecklande att klara av det egna boendet, säger hon.

Linnea fyller 20 år senare i år och tog studenten på naturlinjen med samhällsinriktning. Sedan november förra året arbetar hon som resurslärare på en förskoleklass i Ostvik och hoppas att hitta något mer jobb när den nuvarande anställningen upphör i juni.

– Jag ska nog plugga vidare så småningom. Det finns så mycket intressant att välja mellan, men jag kommer förmodligen inte att satsa på en lärarbana i alla fall, säger hon.

Nu är det fotbollen hon inriktar sig på och det främsta målet är att bli kvitt sviterna efter hjärnskakningen så att hon åter kan springa ut på Electrolux Home arena och ta plats som forward eller yttermittfältare i Sunnanås elitserielag.

Kommentera

