sskbloggen

Just another WordPress.com site

Stina Hedlund har omskolats till ytterback

– Förra säsongen var den första säsongen som jag var helt skadefri.

Det säger Stina Hedlund som nu gör sin tredje säsong i Sunnanå, Ja, egentligen är det tre och en halv säsong eftersom hon kom till klubben och A-truppen efter sommaruppehållet  2013. Hon kom samtidigt som lagkompisen Olivia Holm.

Stina började spela fotboll i Clemensnäs och gick när hon var 14–15 år till Morön och det var därifrån hon kom till Sunnanå. Hennes plats har tidigare mestadels varit på mittfältet, men hon har flyttat runt ganska mycket tidigare.

– Nu är jag omskolad till ytterback, säger hon och skrattar gott åt mitt påstående att man inte behöver springa så mycket då.

– Ytterbackarna ska ju springa fram och tillbaka längs hela sidlinjen och ända ner till hörnflaggan på motståndarnas planhalva för att kunna göra inlägg. Så nog får jag springa, säger hon.

Om det finns ork för det? Jodå. Träningen i år är annorlunda.

– Vi kör inte längre löppassen utan tränar konditionen genom mer fotbollsliknande rörelser med mycket start och stopp och rusher.

Stina tycker att det är intressant med en ny tränare i Jackie Bachteler.

– Det är en ny röst och nya idéer. Ett nytt spelsystem håller på att nötas in på träning, men det tar en tid att vänja sig vid det. I slutändan är det ju vi på planen som måste tänka fort och nytt när situationerna förändras så snabbt under matcherna.

DSC00816.JPG

Stina Hedlund. Foto: Ola Theander

Stina fyller 20 senare i år och tog studenten förra året. Hon gick på ekonomilinjen på gymnasiet och är jätteglad över att från första mars i år ha fått jobb som redovisningsassistent på Value & Friends (f.d. Revisorgruppen). Hennes tjänst är på 87 procent.

– Jag har hoppat in på vikariat som lärare på mellanstadiet och som förskolelärare tidigare, men sedan jag fick jobb på Value & Friends har jag börjat tänka på att plugga vidare. Jag vill gärna fortsätta jobba med något som har med ekonomi att göra. Jag trivs jättebra med det jag får göra.

När det gäller skador så gick korsbandet sönder för Stina när hon var 15 år. Men sedan dess har det mest varit småskador. Förra säsongen var den första säsongen när hon var hel hela tiden. Just den dagen när vi pratas vid avstår hon från träningen eftersom hon har känning i ljumsken.

– Vi tränar ju regelbundet skadeförebyggande och jag hoppas att det ger resultat så att skadorna blir färre i år än tidigare, säger hon.

Kommentera

