sskbloggen

Just another WordPress.com site

Frida Stenmark kombinerar fotbollen med studierna

Frida Stenmark började, som de flesta i Sunnanå, spela fotboll i sexårsåldern. Moderklubben är Bureå och i Bureå spelade hon ända till förra året när hon gick till Sunnanå och dess F19-lag.

– Men redan året dessförinnan spelade jag i F19-laget fast jag tillhörde Bureå, säger hon. I augusti förra året plockades jag upp till A-truppen.

Det har varit omställningar i flera steg för Frida. Att gå från Bureå till F19 innebar en upptrappning av träningsmängd och knappt hade det steget tagits förrän det var dags för ett nytt steg uppåt i träningen när hon kom in i A-truppen.

Frida är högerfotad och har hittills haft sin position som mittback eller på mittfältet. Hon spelar gärna tufft och har inte haft några allvarligare skador under karriären.

– Det är mest småsaker som stukningar och sånt, säger hon. Jag tror att om man spelar tufft och går in hårt i närkamper så är faktiskt risken mindre för skador eftersom man är mer beredd på att ta smällar.

Frida Stenmark fyller 20 år i år och tog studenten förra året på teknisk linje med inriktning mot design och produktutveckling. Men hon fortsatte att plugga.

DSC00804.JPG

Frida Stenmark. Foto: Ola Theander

– Jag går det fjärde året på den tekniska linjen med inriktning it och mjukvarudesign. Jag tror att det kan vara nyttigt att ha med sig i framtiden.

– Det här med mjukvarudesign kunde jag ingenting om tidigare. Men jag har fått lägga ned och lägger ned mycket tid på att lära mig den programmering som krävs. Det är som att lära sig ett helt nytt språk.

– Jag tycker inte att det är några problem att kombinera skolan och idrotten. Fotbollen är ju trots allt inte allt här i världen. Men vi får väl se vart den tar mig. Jag har inte någon plan för den. Det får bli som det blir.

Fotbollsintresset kommer säkerligen från mamma Anna som var duktig fotbollsspelare i Morön när det begav sig.

– Pappa Olov har väl också spelat fotboll, men det vet jag inte så mycket om.

Lillebror Filip har dock fastnat för en annan sport.

– Han spelar discgolf och är duktig på det. Han åker runt i hela landet och spelar.

Åka runt i hela landet för att spela kommer Frida också att få göra. Säsongen drar snart igång och det blir 13 bortamatcher som ska klaras av.

Kommentera

