sskbloggen

Just another WordPress.com site

Wilma Vidmark vill bli bättre – i allt och alltid

En månad ungefär är det kvar till dess att Wilma Vidmark tar sitt körkort. När det här skrivs har hon tagit en handfull lektioner och det blir kanske lika många till.

– Jag har stort fokus just nu på att ta körkortet, men mitt största fokus ligger på fotbollen och på att göra mitt allra bästa för laget, säger hon.

Träning blir det mycket – bilkörning med mamma och pappa samt nio–tio träningar med laget. Och så skolan på det. Wilma går andra året på gymnasiet och på tekniklinjen med inriktning design och produktutveckling.

– Allt kan göras bättre och det är där designen och produktutvecklingen kommer in, säger och skrattar gott när hennes egenstickade luva i rosa och gul rutor kommer på tal. Den luvan är omtalad i klubben och några tycker att den ska vara en maskot.

– Den skulle också ha kunnat bli bättre – om jag vetat då vad jag vet i dag, skrattar hon.

I skolan tycker hon att det är intressant med matematik, fysik och kemi.

DSC00599.JPG

Wilma Vidmark. Foto: Ola Theander

– Jag ska väl plugga vidare någon gång, men jag vet inte i dag till vad. Kanske blir det något med förnybar energi.

Wilma Vidmark kom in i Sunnanås A-trupp förra säsongen. Hon spelar gärna offensiv ytterback och håller till ute på planens högerkant.

Trots sin ungdom är Wilma nu inne på sin fjärde klubb.

– Jag började i Stämningsgården till dess att det var dags att börja spela elvamanna. Då gick jag till Myckle och därifrån till Morön och så förra säsongen till Sunnanå.

Självklart strävar Wilma efter att bli bättre som fotbollsspelare.

– Jag vill utveckla närkampsspelet och lära mig att bli tuffare. Att få en bättre timing vore inte heller helt fel, säger hon.

Stöttning i sina ambitioner både när det gäller skolan och fotbollen får hon självklart från laget och från sin familj. Mamma Kristina har spelat fotboll i Byske, pappa Lars håller sig i form med löpning, storasyster Linnea spelade fotboll men slutade och lillasyster Alva spelar i Myckle.

– Det blir ju så att man också på fritiden umgås en hel del med de andra i laget, men jag har andra kompisar som jag också vill tillbringa tid med.

Kommentera

