sskbloggen

Just another WordPress.com site

Lina flyttade till Sunnanå för sin satsning på fotbollen

Lina Finnholm började spela fotboll sent. Först som tolvåring kom hon i kontakt med den sporten sedan en kusin tagit med henne till en träning med Kiruna FF.

– Dessförinnan spelade jag handboll och det var nog för att pappa hade spelat handboll och gillade det, berättar hon.

Lina var Kiruna FF trogen till och med säsongen 2014. Då halkade klubben ner en division, men Lina ville fortsätta att spela i division 1 och gick förra året till Alvik i Luleå.

– Det kändes helt rätt och när jag i höstas var här i Skellefteå för att provspela och fick chansen att komma hit inför den här säsongen så tog jag den förstås. Att få spela i Elitettan är något jag strävat efter.

Ja, det räcker inte med det.

– Jag flyttade till Luleå och jag har flyttat till Skellefteå för idrottens skull. Och jag är beredd att satsa allt till 100 procent för fotbollen, säger hon.

Lina Finnholm blir 24 år i år och är därmed en av de äldsta i Sunnanås A-trupp. I gymnasiet gick hon barn- och fritidslinjen men när det var dags för jobb utbildade hon sig till truckförare och har sedan dess arbetat som lagerarbetare.

DSC00549.JPG

Lina Finnholm. Foto: Ola Theander

– I Kiruna jobbade på Stena stål, i Luleå på Liko och här i Skellefteå jobbar jag extra på XL Bygg. Jag trivs jättebra med jobbet eftersom jag får röra på mig hela tiden. Jag tycker inte om att sitta still.

Flyttarna ut till kusten och söderut har dock inte förändrat det faktum att hjärtat finns kvar i Norrbotten.

– Jag var hemma för ett par helger sedan och vi var då i vår stuga i Abisko. Det var så vackert och fantastiskt och det var inte utan att jag funderade på om jag skulle stanna kvar där i stugan, säger hon och skrattar.

Familjen bor kvar i Jukkasjärvi, samhället utanför Kiruna, och världskänt för sitt ishotell.

– Jag jobbade på ishotellet en säsong. Men det som benämns ishotellet är ju så mycket mer med vanliga hotell också. Gästerna ligger ju oftast bara en natt i själva ishotellet där det mesta är gjort av is, sedan har de andra boenden. Men det är fantastiskt att det byggs upp varje vinter och får ett nytt stuk varje år.

Lina trivs bra i Skellefteå och tycker att hon har kommit in bra i laget.

– Det är en inspirerande miljö för mitt fotbollsintresse, säger hon.

Kommentera

