sskbloggen

Just another WordPress.com site

Michelle fortsätter satsa på sin fotbollskarriär

– När jag kom tillbaka hem till Tyskland efter förra säsongen förstod jag att jag hade utvecklats mycket här i Skellefteå. Både som fotbollsspelare och som människa.

Det säger Michelle Wörner, snart 22 år, som gör sin andra säsong i Sunnanå i år. Direkt efter säsongen 2015 åkte hon hem till Tyskland.

– Jag saknade min familj och mina vänner och jag var rädd för att jag skulle förlora min kompetens som sjukgymnast. Så jag skulle arbeta, tänkte jag.

Det gjorde Michelle också. När hon var riktigt ung var det hennes mamma som avbröt Michelles dåvarande fotbollskarriär. Michelle spelade i ett par ungdomslandslag – motsvarande F15 och F17 – men började sedan plugga.

– Mamma sa – och det har hon rätt i – att när fotbollskarriären är över är det nödvändigt att ha en utbildning och ett jobb. Och jag var rädd för att ha tappat en del kunskaper när jag var här förra året.

Michelle berättar att hon inte hade med sig faktaböcker då. Men det har hon i år.

– Jag vill kunna namnen på alla muskler och senor i kroppen. Jag vill vara bäst på allt jag gör. Och nu kan jag hålla igång mina teoretiska kunskaper.

I Tyskland frågade också hennes arbetsgivare henne varför jag kom tillbaka. Varför hon inte fortsatte spela fotboll.

– Jag fick beskedet att det inte skulle vara några problem att hitta jobb när jag väl slutar med fotboll, säger hon. Jag är ju fortfarande ung och kan ge fotbollen flera år till. Så när Sunnanå ville ha mig tillbaka var det inte någon tvekan.

DSC00526.JPG

Michelle Wörner. Foto: Ola Theander

– Annina Wede hämtade mig på flygplatsen och genast kändes det hur bra som helst. Som att komma hem. Fast det var väldigt, väldigt kallt under en tid i januari. Det hade jag inte räknat med, säger hon och skrattar.

Michelle är inte ensam om att ha stora förhoppningar på den här säsongen.

– Vi kör ju hårt med träningen och vi har också individuell träning med Jackie. Eftersom jag inte har något jobb, så behöver jag inte vara på plats klockan fem på morgnarna. Det tycker jag är skönt.

– Jag gillar Jackies inställning som väl kan sägas gå ut på budskapet ”att om du tränar som en vinnare så blir du en vinnare”. Det passar mig som gärna vill vara bäst på allt jag gör, som jag sa tidigare.

När Michelle kom till Sunnanå och Skellefteå förra året var hon helt novis på allt hushållsarbete. Hon bekände utan tvekan att hon varit mycket bortskämd. Men hon fick ta ansvar för sin situation och växte på kuppen. Hon skrattar vid minnet.

– Jag har utvecklat min matlagning och jag behöver inte åka till affären flera gånger efter varandra för att jag har glömt något. Det hände flera gånger förra året.

Någon gång i maj hoppas Michelle på att hennes mamma kommer på besök och kan se sin dotter spela några matcher.

– Hemma skjutsade hon mig till alla träningar och matcher, så hon är nog nyfiken på hur det går för mig här under den här säsongen.

Kommentera

