sskbloggen

Just another WordPress.com site

”Snabbheten är min styrka”, säger Robert Kronberg

Det finns många kända namn i TV-laget som kommer till Sörvalla 7 augusti för match mot en mixad Sunnanåkombination. Ett av de namnen är Robert Kronberg – känd som en framstående friidrottare. Som fotbollsspelare är han i stort sett okänd.

– Jag lever på min snabbhet, fångar upp långbollar och passar till dem som kan göra något med bollen, säger han och skrattar. Jag visar väl ingen finess i spelet, även om jag har en viss bollkänsla kvar.

För så är det att Robert Kronberg som ung spelade i ett av IFK Göteborgs ungdomslag innan han fastnade för friidrotten. Han blev mycket framgångsrik som häcklöpare. Robert Kronberg håller fortfarande svenska rekordet på 110 och 60 meter häck. Han har 13 SM-guld på 110 meter häck och 10 SM-guld på 60 meter häck. Han har sprungit i EM-, VM- och OS-finaler och vunnit elva av 14 Finnkamper.

– När jag sprang veteran-SM i Skellefteå för några år sedan gjorde jag mitt sista aktiva år. Fast jag fuskar lite med stafett fortfarande.

Men att den aktiva karriären är över innebär inte att Robert Kronberg slutat träna. Tvärtom.

– Jag älskar att träna och jag är nu mest inriktad på det som jag tycker är roligt att träna – sprint och spänst. Det ska vara explosivt och snabbt. Inte sällan har jag delar av familjen med mig så det blir som en familjeaktivitet, berättar han.

Och så avslöjar han att han har ett nytt mål.

– Jag har två lag-SM-guld i tyngdlyftning, som jag börjat ägna mig åt på senare år. Nästa år ska jag ta medalj i SM i tyngdlyftning i 85-kilosklassen. Det är mitt mål.

– Jag bara gillar mig att hålla mig i form och min fysiska form är utmärkt. Ibland vill jag tro att den är bättre nu än när jag var aktiv.

Träning och välmående har också blivit Robert Kronbergs levebröd. I företaget kronBee jobbar han med träning, hälsovård och välmående mot både den breda allmänheten och mot företag.

Att han håller på med att fånga upp långbollar i TV-laget beror på helt andra saker.

– Det är ett så skönt gäng i TV-laget. Vi är goda kompisar och alla har sina goda personligheter och specifika kvaliteter. Det är så roligt att få vara med.

– Hur kul det än är att vinna, så vill vi också underhålla och bjuda på både konstigheter och konstmål, säger han och ser fram emot att komma till Skellefteå. Visserligen ska vi inte vara på Norrvalla där veteran-SM hölls och där jag tog guldmedaljen, men det är alltid roligt att känna nya arenor.

Och roligt ska det bli på ”arenan” Sörvalla på fredagskvällen den 7 augusti…

Kommentera

