sskbloggen

Just another WordPress.com site

”Jag är främst bänknötare”, säger Richard Herrey

För 31 år sedan var han och hans bröder på allas läppar. Richard hade tillsammans med sina bröder Per och Louis Herrey vunnit Eurovisionsschlagerfinalen med låten ”Diggi-lou diggi-ley”. Ni vet och känner alla textraden med ”gyllene skor”.

Sedan flera år spelar Richard Herrey i TV-laget. Nästa fredag, 7 augusti, kommer laget till Sörvalla för en match mot ett mixat Sunnanålag.

– Jag ville bli fotbollsproffs när jag var ung, säger han. Men nu blev det TV-laget i stället.

Ett krav för att vara med i TV-laget är att deltagarna faktiskt kan spela fotboll. Och den kunskapen har Richard Herrey.

– Jag spelade ju faktiskt i Södertälje en gång i världen i en serie som nu motsvaras av division 1.

Hans roll i laget är en smula oklar om man lyssnar till honom.

– Jag är främst bänknötare. Men när jag kommer in och får spela så håller jag mig helst långt ut på kanterna. Om det är på höger eller vänster kant spelar inte någon roll. Jag brukar snacka med publiken, säger han, eftersom jag inte är så där väldigt bra tränad. Det är ju svårare att hålla igång när man blir äldre.

Att Richard Herrey hänger med på TV-lagets hela sexdagarsturné i Norrland i år beror, som alltid, på att det är så roligt.

– Alltid, alltid har vi så kul. Det är en väldigt bra känsla att vara ute med det här gänget, säger han och är på väg till en försenad 50-årsfest som Patrick Ekwall, lagets sammanhållande kraft, arrangerar. Och som ska stökas undan innan allvaret med fotbollsturnén drar igång.

– Så allvarligt är det väl inte. Fotboll är fotboll och vi vill verkligen vinna. Det är ju så kul att göra det. Men vi bjuder också på oss själva under matcherna. Det kan publiken räkna med, säger han.

Samtidigt som han beklagar att hans fotbollsskor inte är guldfärgade.

– Det borde de förstås vara…

Kommentera

