sskbloggen

Just another WordPress.com site

Jimmy har slutat efter fem år

I dag gjorde Jimmy Lundberg sin sista dag som materialförvaltare för Sunnanå SK:s damlag. Ett nytt jobb, som han började 1 juli innebär att han inte får den tid som krävs för engagemanget.

– Det känns förstås tråkigt på ett sätt, säger han.

Jimmy började 2010 som assistent till den dåvarande materialförvaltaren Börje Lindberg.

– Undan för undan fick jag lära mig allt som krävdes och när Börje slutade i samband med att laget gick upp i allsvenskan 2012 tog jag över helt och hållet, säger Jimmy.

DSC04481

I dag gjorde Jimmy sitt sista pass som materialförvaltare för Sunnanås damlag. Foto: Ola Theander

Att vara materialförvaltare kräver sin man – eller kvinna. Jimmy har i snitt ägnat tre kvällar i veckan åt laget för att se till att allt finns på plats när det behövs och att allt kommer tillbaka på sina platser.

– Jag har försökt att vara först på plats vid varje träning och jag har med åren förstått att det första jag ska göra är att se till att det finns kaffe till tränarna, säger han med ett garv.

Inför bortamatcherna har Jimmy sett till att alla matchställ och allt annat som ska vara med också finns med i packningen och inför hemmamatcherna ska rena matchställ hängas upp på rätt platser för varje spelare. Dessutom gäller det att ha ordning i förråd där träningsredskap förvaras och se till att det är ordning och reda.

– Det har varit jätteroligt, säger Jimmy, som i fortsättningen inte tänker – i alla fall inte nu – ställa upp med små inhopp.

– Jag är sådan att det är antingen-eller. Det är så lätt att bli engagerad och nu vet jag att jag får osäkra arbetstider och att jag inte säkert kan vara på plats när jag ska vara det. Redan i mitt förra jobb hände det att jag fick lämna arbetet och sedan jobba över efter träningarna. Men i den nya verksamheten kan jag inte göra så.

DSC04478

– Jag har i alla fall lärt mig koka kaffe till tränaren, säger Jimmy med ett garv. Foto: Ola Theander

Jimmy har jobbat som fastighetsskötare i sin pappas båda bolag – Morön fastigheter och Odalgatans fastigheter. Nu är bolagen sålda och Jimmy har startat ett entreprenadföretag i stället som kommer att ägna sig åt fastighetsskötsel av olika slag med bland annat gräsklippning på somrarna och snöplogning på vintrarna.

– Men var säker på att jag kommer att se alla hemmamatcher i fortsättningen, säger han. Det är som inte ett engagemang, det är ett intresse.

Det blir två personer som kommer att efterträda Jimmy som materialförvaltare för Sunnanås damlag. Det blir materialförvaltaren för F19 Urban Andersson och F19-tränaren Christian Karlsson.

– F19 har ju alltid träningstid direkt efter A-laget, så det ska fungera, säger Jimmy, om än han är osäker på hur de två har delat upp jobbet mellan sig.

Kommentera

