sskbloggen

Just another WordPress.com site

Tanja – nytt finskt förvärv

– Jag kom hit i onsdags kväll, spelade match mot pojkar i går och i dag var det första träningen.

Det säger Tanja Nousiainen. Hon är det senaste nyförvärvet till Sunnanå och precis innan dagens träning i det snöblandade regnet hade hon skrivit på för spel i klubben.

Tanja Nousiainen är anfallsspelare och tränare Martti Tikkanen tror att hon kommer att bli en nyttig kugge i laget under årets säsong, som startar om bara två veckor.

DSC02496

Tanja Nousiainen. Foto: Ola Theander

Tanja spelade förra säsongen med Mallbacken, som då tog steget upp i damallsvenskan.

– Men jag ville i första hand tillbaka till Finland och spela och börja plugga, säger hon.

– Men så visste jag inte vad jag ville läsa och då blev det så att jag kom tillbaka till Sverige. Och till Sunnanå.

Tanja Nousiainen har spelat med de finska ungdomslandslagen.

– Jag har även varit med och tränat med A-truppen, men inte fått spela någon match. Jag hoppas att jag får göra det, säger hon.

DSC02475

Tanja Nousiainen i mitten och Riikka Ketoja till höger. Två starka finska spelare som i år spelar för Sunnanå. I bakgrunden Sandra Betschart. Foto: Ola Theander

I Sunnanå har hon två kamrater som hon känner sedan tidigare. Det är de finska landslagsspelarna Annika Kukkonen och Riikka Ketoja. Den senare kom tidigare i år till Sunnanå och hon har nyligen spelat ett par landskamper för Finland i Cyprus Cup. Annika Kukkonen har tidigare spelat i Sunnanå och var förra säsongen i Örebro, men kom tillbaka till Skellefteå efter årsskiftet.

Det är en stark finsk trojka som Sunnanå har värvat inför säsongen.

Kommentera

