sskbloggen

Just another WordPress.com site

Kvartett i A-truppen

I lördags spelade två av dem träningsmatchen mot Umeå Södra. Sunnanås A-trupp har fått en hel del nya namn. Här presenteras helt kort fyra av dem.

 

Wilma Andersson fyller 17 år strax efter det att Sunnanå dragit igång tävlingssäsongen i april. I februari lyftes hon upp från F19 till A-truppen.

– Det var spännande och innebar en stor omställning. Det är mer träning och högre fart både på träning och under matcher, säger hon.

Wilma har spelat fotboll sedan hon var sex år gammal och hon tänker fortsätta länge än. Karriären är bara i sin linda.

– Jag har fått vara med på alla träningsmatcher hittills och jag tycker att det har gått helt OK, säger Wilma som spelar mittback.

– Matchtempot kommer mer och mer för varje match vi spelar och jag tror – känns det som – att det kommer att gå ganska bra för laget i år.

DSC02271

Wilma Andersson. Foto: Ola Theander

Michelle Wörner blir 21 år om några dagar och kommer från Tyskland. Michelle spelar på vänstersidan i försvaret. Hon har under sina år spelat i flera av Tysklands ungdomslandslag och är en kämpe på planen.

Att komma från en annan klubb innebär alltid en omställning för spelare. Av spelarna i Sunnanå är den kanske störst för Michelle.

– Det är första gången som jag bor ensam för mig själv. Det är klart att jag saknar min familj, men nu tycker jag att det går bra. Alla är så snälla mot mig, säger hon.

– Laget har blivit som en ny familj för mig, fortsätter hon. Vi är flera som träffas hela tiden och vi lagar bland annat mat tillsammans. En gång i veckan är det bara Sandra (Betschart) och jag som lagar mat. Hon lär mig för jag har aldrig tidigare lagat mat. Nu kan jag mer. Vi kollar på film och gör en hel del annat tillsammans också.

Michelle tycker att hon har lärt sig mycket nytt som fotbollsspelare.

– Spelet här är mer aggressivt än i Tyskland. Det är bra att få känna på och lära sig av.

– Vi kan spela bra och min ambition är att spela så bra som möjligt i laget och bidra till att det går bra under säsongen.

DSC02276

Michelle Wörner. Foto: Ola Theander

Paulina Larsson är en högerfotad yttermittfältare och anfallare som i alla år – fram till i år – har spelat i och för Burträsk. Paulina är 21 år, men har ännu inte synts till så mycket.

– Jag spelade den första träningsmatchen mot Alvik. Men sedan var det halkigt ute och det var kanske då jag åkte på en ljumskskada som förstört försäsongsträningen, säger hon.

Paulina har tränat på och är nu på god väg tillbaka.

– Man får skynda långsamt, säger hon.

Paulina kände att hon ville ta ett steg till i utvecklingen som fotbollsspelare och då låg förstås Sunnanå närmast.

– Det är större träningsmängd och högre fart, så nog är det märkbart att Sunnanå spelar i en högre serie än i Burträsk. Och att ambitionen är hög.

– Det känns bra att ha bytt klubb. Jag har mina kompisar kvar i Burträsk och jag har fått nya här. Samtidigt kan jag fortsätta att jobba inom vården och omsorgen både i Burträsk och Skellefteå. Nu har jag också gjort inhopp på barnomsorgen. Men det är roligt att jobba med äldre, säger hon.

DSC02289

Paulina Larsson. Foto: Ola Theander

Sofie Eriksson kom i vintras från Rönnskär. Hon skrev på för Sunnanå i januari i år. Då var hon relativt nyopererad för en korsbandsskada.

– Jag fick skadan i somras och opererades i november. Men läkarna är förvånade över hur snabbt läkningen har gått och jag är fit for fight om tre-fyra veckor, säger hon.

Sofie är målvakt och fyller 18 år i sommar. Till vardags går hon andra året i gymnasiet där hon läser naturvetenskap på Balder. Hon har – precis som de andra tjejerna i laget – spelat fotboll sedan väldigt tidig ålder.

– Ganska snabbt blev det så att jag började stå i mål, säger hon.

Förra vintern var hon med och målvaktstränade då och då med Sunnanå. Nu är det ständig nötning av teknik.

– Stefan Ekström är vår målvaktstränare och han ser detaljer som man aldrig har tänkt på tidigare och som man får träna på. Exempel på sådana detaljer är hur man ska stå för att ha bästa balansen och – det låter nästan löjligt – hur man ska greppa bollen. Men det är givande träningar och det känns skönt att kunna satsa så här på fotbollen.

DSC02349

Sofie Eriksson. Foto: Ola Theander 

Kommentera

