sskbloggen

Just another WordPress.com site

Madde tillbaka i Sunnanå

Nu är det klart – Madelaine ”Madde” Edlund spelar med Sunnanå under hösten. Det blev klart i dag och på träningen informerades truppen av Martti Tikkanen.

– Det ska bli jättekul att spela med Sunnanå igen. Sunnanå har en god chans att gå upp i allsvenskan igen och jag vill vara med på den resan, säger Madde. Jag tror att jag har en hel del att bidra med.

Madelaine Edlund spelade senaste gången för Sunnanå under säsongen 2006. Därefter gick hon till Umeå IK, var över en sväng – några månader – i USA där hon spelade för St Louis och därefter kom hon till Tyresö 2010. Hon har varit med i landslaget flera gånger.

– Jag vet faktiskt inte hur många landskamper som jag har spelat. Men det är väl ungefär 30 – tror jag, säger hon.

För en tid sedan var hon med på Sunnanås träningar under en vecka.

– Jag var positivt överraskad under de träningarna. Jag trodde att det skulle vara större skillnad på träningarna som de allsvenska lagen har och de som finns i elitettan. Men Sunnanå har bra kvalitet på träningarna och spelarna är duktiga. Det var en vecka som gav mersmak.

SONY DSC

Madde Edlund tyckte det var roligt att träna med Sunnanå och hon var överraskad av träningarnas höga kvalitet. Foto: Ola Theander

Madde har också tränat med Hammarby.

– Vi har haft en öppen dialog. Sunnanå vet att jag pratat med Hammarby och Hammarby vet att jag pratat med Sunnanå. Fotbollsträningen har jag fått via dessa klubbar sedan verksamheten i Tyresö upphörde. Sedan har jag kört kondition och styrka själv hela tiden.

Just nu är det en del flyttbestyr som ska klaras av.

– Vi – hela familjen – åker upp till Skellefteå nästa måndag och från tisdagen är jag väl med på träningarna, säger hon.

SONY DSC

Madelaine ”Madde” Edlund är glad över att vara tillbaka i Sunnanå. Foto: Ola Theander

I Skellefteå väntar Maddes stora familj på att hon ska komma med sambo och dotter Alva, som i dagarna är elva månader.

– Det är naturligtvis väldigt positivt att en spelare av den kaliber som Madde Edlund är, väljer att återvända till oss, säger Sunnanås tränare Martti Tikkanen.

– Jag känner henne inte så väl – ännu. Men av det jag har sett är hon en bra person och en förebild för många unga tjejer i laget både på och utanför planen. Hon är seriös och älskar fotboll. Det är fantastiskt bra för klubben och dess framtid, fortsätter Martti som är medveten om att kontraktet i det här läget bara gäller över hösten.

Truppen utökas genom förvärven av Madde Edlund och Annina Wede med två vassa forwards.

– Det är bra, säger Martti. Det blir konkurrens om platserna och det gör alla bättre.

Under måndagen blev det klart att Martha får ny klubbadress i Rosengård. Hon är enligt intervjuer glad över att få bli kvar i Sverige.

I och med att Martha och Madde nu båda har nya klubbar att spela i har i stort sett Tyresös hela trupp hittat nya klubbar att spela för.

– Jag tror att det bara är en kvar som inte hittat ny klubb än, säger Madde.

Kommentera

