sskbloggen

Just another WordPress.com site

Full fart på träningen

Sunnanå körde en tidig träning på skärtorsdagen innan laget går på vila under långfredagen och påskafton. På söndag, påskdagen, blir det en ny träning inför den första hemmamatchen mot Halmia på annandag påsk.

– Vilan under två dagar blir bra. Det är en del spelare som är lite slitna, säger tränare Martti Tikkanen.

Med på träningen var förstås Nina Jakobsson, som är igång igen efter förra året då hon gick skadad hela säsongen.

SONY DSC

Så här såg man Nina mest hela säsongen förra året. Med kryckor på läktaren: Foto: Ola Theander

– Det var i femte minuten i andra halvlek i första matchen som främre korsbandet gick av, säger Nina. Därmed var hela säsongen förstörd. Kondition och styrketräning körde jag när jag började komma igång under hösten och det var inte förrän i november som jag kunde börja med bollträning – för mig själv.

I januari-februari började hon träna med laget igen.

– Det är så skönt att vara igång igen. Det var ju först när jag började träna med laget som jag förstod hur mycket jag saknat fotbollen – träningen och matcherna.

SONY DSC

Nina är glad över att vara i träning och få spela matcher igen efter förra säsongen som blev helt spolierad av korsbandsskadan. Foto: Ola Theander

– Jag är inte rädd för att bli skadad igen, men jag fick mig ju en tankeställare när Eyrun blev skadad under försäsongen. Det är inte roligt. Inte alls.

När Nina skadades förlorade hon sin givna plats i U19-landslaget.

– Förbundskaptenen ringde i höstas och kollade hur det var med mig, berättar hon. Men nu är det U-23-landslaget som gäller och vi får väl se om jag blir uttagen till något läger. Om det blir så blir det bara en bonus på en säsong som jag hoppas ska bli riktigt bra.

Lagkaptenen Carina Holmberg gick under torsdagsträningen för fullt. Som hon alltid gör vare sig det är träning eller match.

– Det känns bra, säger hon. Alla är motiverade och engagerade och stämningen i truppen är riktigt bra. De nya unga spelarna som kommit in är duktiga och de bidrar till att vi alla utvecklas.

Vinsten i första seriematchen betyder mycket för lagets självförtroende efter förra säsongen i damallsvenskan.

– Förra säsongen tänker vi inte på. Den är borta och lagd till handlingarna. Glömd.

SONY DSC

Carina går alltid för fullt, vilket lagkompisarna ibland får känna av. Foto: Ola Theander

– Det blir bra med vila några dagar nu, säger hon. På söndag blir det före-matchträning och då blir det väl mer tempo kan jag tänka mig, säger hon och tycker att det ska bli kul med första hemmamatchen. Fint väder är ju dessutom utlovat av SMHI och det kan locka många att komma och titta på matchen.

Matchen mot Halmia spelas på Norrvalla och matchstart är 12.30.

Kommentera

