sskbloggen

Just another WordPress.com site

”Vi kan överraska i EM”

Tidigt på tisdagsmorgonen åkte Sunnanåspelaren Annika Kukkonen från stan. Hon åkte hem till Finland för att ansluta till det finska damlandslaget och för två veckors uppladdning inför EM.

Innan matchen mot Piteå i måndags kväll hade Annika varit en vecka tillsammans med sitt landslag. Finland spelar i samma grupp som Sverige och möter – förutom Sverige – Danmark och Italien.

– Jag gjorde min första landskamp för Finland i februari 2010, berättar hon efter matchen mot Piteå.

Annika har en lång karriär bakom sig trots att hon tidigare i år fyllde 23 år.

– Jag började väl spela fotboll när jag var riktigt liten. I fyra-fem-årsåldern. Tror jag.

Innan hon kom till Sverige spelade hon för HJK Helsingfors. 2011 fick hon ett tvåårskontrakt med Malmö som hon bröt efter ett år.

– När de började värva stjärnspelare förstod jag att det skulle vara svårt att få en plats. Och på bänken utvecklas man inte som spelare. Så det blev Djurgården förra säsongen och i år Sunnanå.

Annika tycker att det finska landslaget är duktigt.

SONY DSC

 

Annika Kukkonen.

– Men vi har många skador. Maija Saari som spelar i Mallbacken är skadad och Linda Sellström likaså. Att Maija är skadad innebär att vi under det kommande lägret får ändra taktik lite grann.

– Jag skulle tro att vi kommer att träna försvar mer i landslaget de här veckorna före EM. På det sättet är jag glad över att ha fått spela mittback och öva försvarsspel i Sunnanå. Men min plats är på mittfältet. Jag tycker inte om att spela mittback.

Sverige, Danmark och Italien är alla högre rankade än Finland.

– Men det finns ganska goda chanser att gå vidare från gruppspelet ändå. Och jag tror nog att vi kan överraska ändå.

När hon säger det med ett leende så uppfattar jag det som att hon syftar på den välkända finska sisun.

På tisdagskvällen meddelar den svenska förbundskaptenen Pia Sundhage vilka spelare som hon har tagit ut till EM.

– Det skulle vara jätteroligt om Carina (Holmberg) blir uttagen och att vi kanske får mötas, säger hon.

Men blir det inte så, så får Skellefteborna hålla utkik efter ”sin” spelare i det finska landslaget.

– Jag vet inte om jag får tid att vinka. Men nog ska jag vara med.

Text och foto: Ola Theander

Kommentera

