sskbloggen

Just another WordPress.com site

Hanna väntar på operation

Det var den 16 mars i år. Träningsmatch mot Umeå IK på T3 Arena. Bara några minuter kvar. Då stöter Hanna Glas i Sunnanå samman med en motspelare. Smällen tar olyckligt. Sedan dess har inte Hanna spelat.– Det visade sig att korsbandet delvis är av, säger Hanna Glas nu.

Sju veckor efter den händelsen går Hanna fortfarande och väntar på operation.

– Jag ska opereras av samma kirurg i Stockholm som opererade mig för tre år sedan när jag hade samma skada i samma knä, säger hon. Jag tror att jag får vänta två-tre veckor till innan det blir dags.

Förra gången hon skadade sig tog det sju-åtta månader innan hon var tillbaka.

– Det tar så lång tid. Sju till nio månader efter operationen. Och direkt efter operationen blir det kryckor i några veckor. Först efter nio månader kan man nog vara i full träning.

Hanna tillbringar mycket tid på gymmet med rehabträning och cykel.

3519440_medium

Hanna Glas.

 

– Jag måste ju hålla igång. Jag har inte ont i knät, men när jag inte tränar så tappar man snabbt mycket styrka i benet.

Hanna var verkligen på gång den här säsongen när skadan inträffade. Hon hade spelat till sig en så gott som given plats i U23-landslaget och hon fick lovord för sitt spel från alla håll.

– Det är väldigt surt när sånt här inträffar.

Hanna trivs bra i Skellefteå och med laget.

– Jag kommer att vara mesta tiden här. Det blir nog bara direkt efter operationen som jag är hemma i Sundsvall. Sedan kommer jag hit igen för att rehabträna och vara med och titta på när de andra tränar.

 

 

Kommentera

