sskbloggen

Just another WordPress.com site

Vällagad mat och trevlig personal är Kitchens recept i konkurrensen

Det är tidigt på morgonen. Det blåser och snöar ute. Men Siv Aspbäck är som en sol när hon tar emot. Hon är platschef på Kitchen, café-restaurangen i Citykompaniet. Vid ett bord sitter fem tjejer i personalen och mysfikar.

– Vi börjar klockan åtta, men tjejerna kommer tidigare för att hinna med och fika tillsammans. Det är viktigt, säger Siv Aspbäck.

Hon är mycket stolt över sin personal som med henne uppgår till 14 personer.

– Det är flera av oss som varit med från början och snart firar vi tioårsjubileum, säger hon.

– Vi har mellan 150 och 300 lunchgäster varje dag. Det varierar beroende på vilka veckodagar det är och var vi ligger i månaden. Men tjejerna vet hur det brukar vara och det har väl nästan aldrig hänt att en lunchrätt tagit slut.

Kitchen ingår i Fazerkoncernen, vilket nog inte särskilt många vet. Fazer Food Services har mer än 1 200 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Ryssland. I Sverige arbetar 2 700 personer i koncernen.

Kitchen i Skellefteå ska snart göras om. Hur det blir vet inte Siv Aspbäck än.

– Det finns flera olika koncept och vi får väl se vad det blir här, säger hon.

SONY DSC

 

Siv Aspbäck. Foto: Ola Theander

Det är en febril verksamhet som råder på restaurangen. Mycket ska förberedas. Förutom à la carte finns det varje dag två dagens rätt och en stor sallandsbuffé. Mellan tummen och pekfingret är det ungefär hälften av kunderna som äter mat medan den andra hälften fikar.

Nu är det inte bara nylagad mat som gäller. Personalen bakar själv muffins, brownies, pajer och småkakor. Rena konditorivaror köps in.

– Vi har två kockar, berättar Siv Aspbäck. Men alla kan göra allt och alla gör allt enligt schema. Det innebär att vi alla lagar mat, bakar, diskar, städar, står i kassan och i portioneringen. Arbetsrotation är bra och det trivs vi alla med.

En hel del av dem som jobbar på Kitchen har Siv Aspbäck fångat upp från den praktik som högstadiets åttor och nior är ute på.

– Man ser ganska fort vilka ungdomar som det finns litet ”go” i, säger hon.

Att Kitchen sponsrar Sunnanå, vad beror det på?

– Det är väl mammahjärtat som talat. Min dotter Caroline spelar ju fotboll och jag har nog noterat att det finns en tendens till att tjejer äter litet för dåligt för att riktigt orka med det som de ska prestera. Vad är då bättre än att se till att de äter ordentligt.

Förutom att spelarna i Sunnanå mer eller mindre regelbundet kommer till Kitchen, så finns det många stammisar som slår sig ner på några av de 130 platserna i restaurangen eller tar med sig maten hem eller till jobbet.

– Så det gäller att variera menyn och hela tiden tänka på att den ska vara näringsrik och vällagad, slutar Siv Aspbäck innan hon skyndar iväg till ett inbokat möte.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: