sskbloggen

Just another WordPress.com site

Anrika Skellefteå Bil är marknadsledande i sta´n

– Kunderna är det viktigaste vi har och vårt jobb är att se till att de är nöjda.

Det säger Thomas Wahlberg, säljare på Skellefteå Bil.

Skellefteå Bil har en snart 70-årig historia i Skellefteå och har med sin försäljning av Volkswagen, Audi och Skoda en stark ställning – marknadsandelen av nybilsförsäljningen i Skellefteå är 34 procent.

 

Den starka ställningen i Skellefteå befästes förra året när lokalerna byggdes ut för omkring 20 miljoner kronor. Det som nu möter kunderna är stora, ljusa lokaler där varje märke har sin egen försäljningshall. Det var en tuff satsning i en konjunkturberoende bransch.

Bil Sweden gör varje år prognoser över den kommande nybilsförsäljningen och i år ligger siffran på 270 000 bilar.

– Det är faktiskt vad nybilsförsäljningen ligger på under ett normalår. Ändå har det talats mycket om en sämre konjunktur, men vi har lyckligtvis inte märkt något av det, säger Thomas Wahlberg. Vi har faktiskt ökat något i år.

Under ett normalår säljer Skellefteå Bil omkring 1 200 bilar, varav hälften är nya och hälften begagnade.

– I runda tal handlar nybilsförsäljningen om cirka 350 Volkswagen (VW) personbilar, 120 Skoda, 120 Audi samt 110 VW transportbilar per år.

I arbetet att göra kunderna nöjda och glada har flera grepp tagits.

SONY DSC

 

Thomas Wahlberg. Foto: Ola Theander

– Vi har nu servicerådgivare i bilhallen som gör att våra kunder alltid hittar all service för sin bil och sin nya bil i Volkswagenhallen, helt enkelt ett centrum för Volkswagenälskaren, säger Thomas Wahlberg.

– Ett annat inslag för att bygga kundrelationer är att vi har en person timanställd som ringer upp dem som haft sin bil på verkstad eller köpt en ny bil. Detta för att kolla så allt är till belåtenhet. Därigenom säkerställer vi att vi hela tiden håller bra kvalitet i vårt arbete för utomordentligt nöjda kunder.

Skellefteå Bil sponsrar sedan tidigare Skellefteå AIK.

– För oss känns det helt rätt att stötta damfotbollen när vi har ett elitlag i stan och extra kul är det att stötta tjejer.

Skellefteå Bil sponsrar Sunnanå SK och kommer att synas på matchtröjor, i reklam på bilarna och även ha en bil, som får disponeras en vecka, för utlottning under varje hemmamatch.

– Vi är särskilt glada att de flesta bilarna är Volkswagen Up!. Det är en fyradörrars småbil som vinns i olika versioner och med gas eller bensin som drivmedel. Man kan köpa en Up! för under 120 000 kronor med fulla garantier och det senaste i säkerhetsväg. Den kommer i höst även som elbil, säger Thomas Wahlberg.

Fakta: Skellefteå Bil grundades av bröderna Birger och Karl-Emil Hellsten 1944. I dag ägs företaget av Stefan Hellsten, som är huvudägare, Christopher Lundström, Anders Salo och Mats Brännström. De tre senast nämnda är VD för varsitt dotterbolag.

Skellefteå Bil har försäljning och verkstäder i Skellefteå, Arvidsjaur och Malå samt försäljning i Ånäset. Nyligen köptes Müllers i Luleå, som säljer och servar tunga fordon i Norrbotten. Antalet anställda i alla företagen i koncernen är omkring 160 personer.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: