sskbloggen

Just another WordPress.com site

Carina med landslaget till Portugal

Carina Holmberg blev i dag uttagen till damlandslaget för turneringen Algarve cup som spelas under första hälften av mars. Förbundskapten Pia Sundhage tar med sig 23 spelare till Portugal.

– Jag fick veta det alldeles nyss. Bara för någon timme sedan, säger en både glad och överraskad Carina. Jag hade inte väntat mig det eftersom jag missade sista lägret på grund av sjukdom. Så jag tyckte nog att det var en liten chans.

– Att jag kom med är en fantastisk bonus och nu gäller det bara att göra sitt allra bästa. Att ge järnet.

Carina Holmberg är en av tre debutanter i landslaget. Med åker också Hanna Folkesson från Umeå och Olivia Schogh från Kopparberg/Göteborg FC.

Under presskonferensen kommenterade Pia Sundhage uttagningen av Carina:

– Hon var sjuk senast, men kommer tillbaka som innermittfältare nu.

På mittfältet kommer också Hanna Folkesson att spela. Hennes uttagning kommenterade Pia Sundhage på följande sätt:

– Det är andra gången hon får chansen. Hon har flyttat hem till norr och tränaren säger att hon är på gång. Vi tror att hon kan spela både ytterback och mittfältare. Hennes bästa position är nog som innermittfältare.

Två veckor i Portugal. Vad får det för konsekvenser för dina studier, frågar vi Carina.

– Det blir lite struligt med plugget, säger Carina. En av veckorna är en så kallad Campusvecka i Luleå. Men jag får prata med läraren om det. Det är ju absolut inte ett alternativ att tacka nej till uttagningen.

Under Algarve cup möter Sverige först Kina, sedan Island och sist USA i gruppspelet. Allt talar för att Carina får göra sin debut i damlandslaget under någon av dessa matcher. Kanske mot Kina som kanske har Yanru Zhang i målet.

– Jag vet faktiskt inte om Yanru är med i Kinas trupp. Hur får man reda på det? Det skulle vara väldigt kul att träffa henne igen, säger Carina.

Kommentera

