sskbloggen

Just another WordPress.com site

”Det är superroligt”

– Jag tyckte det gick lite upp och ned på det senaste lägret på Bosön. Jag hade faktiskt inte räknat med att jag skulle bli uttagen till det här tredje lägret. Det säger Carina Holmberg efter dagens besked från förbundskapten Pia Sundhage att hon är med i den nu bantade truppen inför EM-slutspelet i sommar.

– I och för sig var det andra lägret i slutet av förra året bättre än det första. Jag var i alla fall mindre nervös, säger Carina, som tycker att det ska bli roligt. Men jag tycker inte att det gick särskilt bra i matchen som vi spelade mot grabbarna i Norrtälje.

Första dagen på detta tredje läger ska damlandslagstruppen träna på Friends Arena.

– Det kommer att bli jättehäftigt, säger Carina. Helt annat än Norrvalla kan jag tänka mig…

Carina Holmberg har inte någon uppfattning om hur hon ligger till konditionsmässigt jämfört med de andra spelarna som har tagits ut till lägret.

– Vi har ju gjort tester, men det är tidigt på säsongen och bara hård träning. Nu blir det väl nya tester och då får vi väl veta hur vi ligger till. Förhoppningsvis har jag gått framåt.

SONY DSC

 

Carina Holmberg är tvåfotad, vilket bland annat innebär att hon är den givna hörnläggaren i Sunnanå. Foto: Ola Theander

En av Carinas styrkor är – förutom inställningen – att hon är tvåfotad. Kraften i sparkarna och precisionen är lika bra vare sig hon sparkar bollen med vänster eller höger fot.

– Jag vet faktiskt inte hur det har blivit så. Det har bara kommit och jag har aldrig haft några problem med det. Inte tänkt på det heller.

Inför det här lägret har Pia Sundhage bantat gruppen, vilket innebär att Carina fortfarande hänger med i konkurrensen om platserna till damlandslagets EM-äventyr i sommar.

– Det är bara att gå in och köra och göra sitt bästa. Sedan får vi se om och hur långt det räcker, säger Carina.

Kommentera

