sskbloggen

Just another WordPress.com site

Hanna Glas klar för Sunnanå

Idag har Hanna Glas, Sundsvalls DFF, skrivit ett tvåårskontrakt med Sunnanå. Hanna flyttar upp till Skellefteå vid årsskiftet.

Hanna Glas började spela fotboll när hon var sex år och hon har alltid visat framfötterna. Redan som 16-åring blev hon uttagen till F15-landslaget. Den höga kvaliteten på hennes spel har därefter belönats med spel i F17-landslaget och nu senaste med F19-landslaget. Det senare landslaget vann ju EM i somras, inte minst tack vare en i stort sett felfri insats av Hanna.

I förra veckan utsågs hon av Medelpads fotbollsförbund till årets kvinnliga spelare.

– Jag ser fram emot att spela med Sunnanå, säger Hanna. Det ska bli jättekul samtidigt som det är en utmaning på olika sätt. Inte bara för att jag får spela i damallsvenskan utan även på det mer personliga planet genom att jag flyttar hemifrån och ska bo själv för första gången.

Vad Hanna ska göra vid sidan av fotbollen är inte helt klart i dagsläget.

– Det blir väl så att jag antingen pluggar enstaka kurser på Campus eller hittar ett jobb, säger hon.

Sedan tidigare känner Hanna ett par spelare i Sunnanå.

– Jo, Sara Nordin känner jag väl och jag känner även Nina Jakobsson från landslagsspelen. De övriga har jag ju bara spelat mot, men det ska bli kul att få dem som nya vänner, säger Hanna.

Målsättningen på litet sikt för Hannas del är förstås att bli så bra som möjligt och få spela i landslaget.

– Pia Sundhage har jag emellertid bara träffat en gång. Då var jag 15 år och på ett landslagsläger. Pia var där som inspirationskälla för oss och hon kommer garanterat inte ihåg mig, säger Hanna och skrattar.

Men om utvecklingen fortsätter som den har varit hittills för Hanna är det alls inte otänkbart att Pia Sundhage blir nyfiken på Sunnanås nyförvärv från Sundsvall

Kommentera

