sskbloggen

Just another WordPress.com site

Carina skrällde – uttagen till landslagsläger

– Det känns spännande och förväntansfullt. Och roligt!

Det säger Carina Holmberg, som fick en ordentlig överraskning på onsdagsmorgonen när förbundskaptenen i damlandslaget, Pia Sundhage, ringde och talade om att Carina är uttagen till landslagslägret i nästa vecka. 

Carina Holmberg är den stora överraskningen bland de 28 spelare som tagits ut till landslagslägret. Hon är också den enda av spelarna som under den gångna säsongen spelade i division 1. Men att hon blev uttagen till lägret är ändå inte någon stor överraskning; Carina utsågs till norrettans mest värdefulla spelare och hon har under hela säsongen från sin position som innermittfältare varit en spelare som styrt Sunnanås spel.

– Jag fick nog en liten chock när Pia Sundhage ringde i morse. Och jag vet inte om jag riktigt har förstått det än, säger Carina Holmberg. Men det har känts bra hela året och det har gått bra, så det här en riktig bonus på det arbetet.

 

Carina Holmberg lägger ner mycket tid på träning. En veckas vila blev det efter säsongsavslutningen.

Efter seriesegern och kvalsegern som ledde till avancemanget till damallsvenskan hade spelarna en veckas vila.

– Sedan dess har jag kört på som vanligt, säger Carina. Så rent fysiskt kan jag nog hävda mig.

 

Efter landslagslägret har Carina möjligheter att bli landslagsspelare. Precis som klubbkompisen Helen Ukaonu är för Nigeria.

Carina Holmberg är litet nervös inför det som väntar nästa vecka. Lägret börjar på torsdagen och slutar på måndagen veckan därefter.

– Det blir spännande att möta alla andra. Den enda som jag känner är ju Madelaine Edlund, som jag spelat med här i Sunnanå (hon gick senare till Umeå IK och spelar nu i svenska mästarna Tyresö).

– Men när det gäller fotbollen så är det väl som vanligt – att man får åka dit och göra sitt allra bästa. Det är väldigt roligt att få chansen att visa upp sig och om jag kommer att känna någon nervositet så får jag hoppas att det är bra och positiv nervositet; en nervositet som jag också känner inför matcherna.

Tidigare under säsongen när vi talades vid så frågade jag om du inte trodde att du skulle bli aktuell för spel i landslaget.

 

En av Carina Holmbergs styrkor är hårda och välriktade skott. De har många gånger varit avgörande för att Sunnanå skulle gå segrande ur matcherna.

– Jo, jag minns det, säger Carina. Och då svarade jag den tiden nog är förbi. Men det var den inte, skrattar hon.

Hon har under dagen fått många telefonsamtal och SMS som gratulerar henne. Men inte blommor – än.

– Du får gärna skicka över några, säger hon och skrattar igen.

Jo, vem vet? Det kan vara värt att fira. Carina Holmberg har ju bara en gång tidigare – för tio år sedan eller mer – spelat i ett landslag.

– Jag tror det var F17-landslaget, säger hon.

Men nu kan det – om Carina visar allt det som hon kan – bli så att hon blir uttagen till landslagstruppen som ska spela EM i sommar. Låt oss hoppas att det blir så.

Text och foto: Ola Theander

Kommentera

