sskbloggen

Just another WordPress.com site

Skellefteå Kraft: Sponsring är en viktig del av vår marknadsförning

Det finns förmodligen inte en enda Skelleftebo som inte känner till Skellefteå Kraft. Kanske är det också så att Skellefteå Kraft är ett starkare och mer välkänt varumärke än kommunen själv. Företaget som ägs till 100 procent av Skellefteå kommun är nämligen landets femte största kraftproducent.

Den roll som Skellefteå Kraft spelar i regionen är betydande. Förutom att företaget ger 650 anställda sin försörjning satsar det mycket pengar på investeringar i förnybar energi. Just nu är det vindkraften som byggs ut – i höst tas 30 vindkraftverk i bruk i Blaiken där 30 till ska byggas i en andra etapp. Tillstånd finns dessutom för att bygga ytterligare 30 verk. I Uljaboda snurrar redan 10, i Storliden och Jokkmokksliden 18 och i Bureå tre vindkraftverk. Investeringarna i vindkraften handlar om flera miljarder kronor.

Nyttan och glädjen av Skellefteå Kraft upplever Skellefteborna inte bara när de tänder en lampa hemma eller ökar värmen i elementen. Det är vardagliga händelser som alla tar för givna och som man nog inte tänker på. Men för att det ska fungera krävs inte bara ständiga investeringar som gagnar miljön, utan även ett omfattande underhåll – inte minst av nätet som ser till att elen och värmen kommer hem till varje konsument.

Catarina Hägglund.

Stor glädje och nytta av Skellefteå Kraft har också föreningslivet i regionen.

– Vi har ungefär 100 avtal om sponsring, berättar Catarina Hägglund, informationschef på Skellefteå Kraft. Det är allt från det som vi kallar för gräsrotssponsring till elitsponsring där Sunnanå SK och Skellefteå AIK är de största samarbetsparterna.

– Sunnanå är ett av de större och längsta samarbeten vi har. Tjejerna i Sunnanå är viktiga förebilder för många och vi uppskattar det sätt på vilket föreningen arbetar med ungdomarna.

Catarina Hägglund berättar vidare att företaget har en strategi med sponsringen och att man kommer att fortsätta med den. Men det är viktigt att se varje sponsring som ett kommersiellt samarbete.

– Det finns ett värde för oss i att vi syns på skyltar och dräkter och i samband med olika arrangemang. Det är en del av vår marknadsföring och kommunikation med kunder och medborgare, säger hon.

– Elitsponsringen är också en viktig del i vårt rekryteringsarbete. Genom att synas på det nationella planet kan vi öka nyfikenheten på och intresset för oss.

Precis som många andra företag i regionen – och i landet – slåss Skellefteå Kraft om samma kompetens. Det är ganska tufft att få tag på välutbildade medarbetare.

– Vi satsar därför mycket på utbildning och utveckling, på vår arbetsmiljö och friskvård, säger Catarina Hägglund. Vi har mycket aktiva personalföreningar för bland annat idrott, jakt och fiske och vi uppmuntrar våra anställda att delta i aktiviteterna som anordnas. De anställda har en friskvårdspeng och många använder regelbundet vår egen lokal för olika former av träning och yoga.

Med en omsättning förra året på drygt 5,1 miljarder kronor är det självklart att Skellefteå Kraft måste arbeta professionellt i alla sammanhang. Organisationen har under senare år renodlats så att områden som inte är direkt kopplade till energiproduktion och –distribution lagts in i ett eget affärsområde – Utveckling. Där finns nu till exempel bredband och fastigheter.

Ibland händer det förstås att något inte fungerar. El och värme – och bredband – ska ut till tiotusentals abonnenter och kunder och när det blir störningar i någon form, så surnar konsumenten till.

– Vi är nåbara dygnet runt, året runt och vi arbetar hela tiden för att undvika avbrott eller när de inträffar minimera tiden, säger Catarina Hägglund. Till och från höjer vi också beredskapen både i kundtjänsten och hos underhållspersonalen när vi till exempel vet om att hårt väder närmar sig.

Tuffa förhållanden kan det bli och vara på många sätt. Inte minst för de föreningar som Skellefteå Kraft har sponsoravtal med.

– Men vi håller alltid tummarna för att det ska gå bra för alla de föreningar, Sunnanå inte minst, som vi stöttar på olika sätt, slutar Catarina Hägglund.

Text och foto: Ola Theander

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: